Ziua Internationala a Cafelei: o pasiune care nu tine cont de granite

Cu peste 30 miliarde de cesti de cafea espresso Lavazza servite anual, cafeaua italiana se bucura de un succes mondial, reusind sa patrunda in casele oamenilor din intreaga lume. Scurt si negru. Intens, cu o crema fina. Aceasta este adevarata experienta italiana a cafelei – cel mai bine cunoscuta ca un espresso. Ce ocazie mai buna pentru a-l sarbatori decat Ziua Internationala a Cafelei? Datorita bine-cunoscutei companii italiene de cafea, micuta ceasca de cafea nu mai este doar o amintire a vacantei petrecute in Italia, ci este intalnita peste tot in lume, savurata ca atare sau ca baza pentru un cappuccino sau cafe latte.

De ce este espresso-ul italian atat de special? Ce se afla in spatele gustului sau robust? Iata tot ce trebuie sa stii despre emblematicul espresso pentru a te putea numi un adevarat connoisseur.

E de la Espresso: sa incepem cu inceputul

• In italiana, cuvantul „espresso” este un termen tehnic folosit pentru prepararea unui shot de cafea cu ajutorul unui aparat espressor. Se caracterizeaza prin metoda extractiei rapide a aparatului (25-30 secunde), la o presiune de 9 bari. Trebuie savurat intr-o ceasca de espresso, cu masura de 25-30ml.
• Espresso-ul are un corp plin si o aroma intensa cu o crema fina la suprafata. Aceasta „crema” italiana reprezinta cam 10% din volumul total al bauturii. Crema ideala este densa, elastica, persistenta si de culoarea alunei. Pentru italieni, perfectiunea unui espresso consta in combinatia a patru factori numiti „cei 4 M”: Mano dell’operatore, Macchina espresso, Macinadosatore si Miscela. Tradusi, acestia se refera la: indemanarea specialistului barista, calitatea aparatului de cafea, a rasnitei, dar si a boabelor, desigur.
• Italienii nu folosesc termenul „espresso” cand isi comanda cafea, ci pur si simplu „un caffe”.

Arta complexa a espresso-ului: sfaturi direct de la expertii Lavazza

Italienii beau cafeaua fie preparata acasa intr-o cafetiera moka, fie in cafenele, restaurante sau la birou, preparata la aparatele espressoare.

Reprezentativa pentru adevarata cafea „Made in Italy”, cafetiera moka este probabil cea mai intalnita ustensila de bucatarie din casele italienilor, incepand de la bine-cunoscutul model Bialetti 1933. In 1979, a fost lansata Carmencita, cafetiera moka oficiala a Lavazza, creata de designer-ul Marco Zanuso.

Cafetiera moka este simbolul prepararii traditionale a cafelei italiene. Este simplu de folosit acasa, daca urmezi cativa pasi simpli:

– Curat-o intotdeauna numai cu apa
– Umple recipientul de apa pana la valva
– Umple filtrul cu cafea macinata
– Nu presa cafeaua – doar egaleaza nivelul cafelei in filtru
– Asaza cafetiera moka pe o flacara mica si opreste focul atunci cand o auzi clipocind
– Amesteca cafeaua obtinuta inainte de a o savura

Atunci cand vrei sa te bucuri de cafea in afara casei tale, Lavazza te sfatuieste sa tii cont de acesti factori pentru o experienta perfecta de espresso:

Alegerea locatiei. Experienta trebuie sa inceapa inca de la intrarea in cafenea. Mic sau mare, locul trebuie sa fie primitor si aiba un barista prietenos: detaliile fac diferenta!

Ceasca perfecta. Ceasca joaca si ea un rol important. In mod ideal, ea ar trebui sa fie din ceramica, in forma conica, astfel incat crema espresso-ului sa ramana ferma. Cana trebuie sa fie si usoara si sa fie incalzita la aproximativ 40° inainte de a turna cafeaua in ea.

Ce facem cu apa? In cafenelele italiene, espresso-ul este servit alaturi de un pahar cu apa. Multi gresesc band apa dupa cafea, cand de fapt, ea trebuie bauta inainte pentru a-ti curata papilele gustative astfel incat sa poti savura din plin aroma espresso-ului.

Ia-ti un moment sa mirosi cafeaua. Asa cum un bun somelier miroase vinul, ar trebui sa mirosi cafeaua inainte de a o gusta. Espresso-ul perfect ar trebui sa aiba un parfum intens, cu note florale si de ciocolata.

Perfectiunea cremei. Prezentarea este importanta: crema ar trebui sa aiba o culoare intensa de aluna, cu reflexii rosiatice. Ar trebui sa aiba 2-3 mm grosime, cat 10% din bautura.

Aroma. La prima inghititura, ar trebui sa simti cateva arome distincte: parfumul prajirii, note de ciocolata si florale si chiar cateva note de paine proaspat coapta ca semn al unei prajiri de calitate.

Un corp perfect. Acesta ar trebui sa fie robust, dar si fin. Proteinele, grasimile si zaharurile din boabele de cafea determina aceste caracteristici, iar secretul consta in macinarea cantitatii potrivite de fiecare data.

Persistenta gustului. Aroma unui espresso trebuie sa persiste, sa ramai cu un gust usor amarui, cu reminiscente de ciocolata si vanilie.

Fara zahar si fara lapte. Pentru a nu schimba proprietatile organoleptice ale cafelei, ar trebui sa eviti laptele si zaharul. Dar cum alegerea de a bea espresso este despre cum iti place tie, daca preferi, poti adauga putin zahar.

Cu timpul, vei deveni un adevarat connoisseur! Cu cat experimentezi mai mult, cu atat vei ajunge sa recunosti mai usor gustul cafelei perfecte. Cu ajutorul acestor sfaturi, vei ajunge sa te bucuri de espresso ca un italian adevarat!

Despre Grupul Lavazza. Infiintata in 1895 la Torino, compania Lavazza este detinuta de familia Lavazza de patru generatii. Considerat unul dintre cei mai importanti prajitori de cafea din lume, Grupul opereaza in prezent in peste 90 de tari printr-o retea vasta de subsidiare proprii si distribuitori, avand 70% dintre venituri generate de catre piete externe Italiei. Lavazza are aproximativ 4.000 de angajati si o cifra de afaceri de 2,2 miliarde EUR inregistrata in 2019.

Lavazza, una dintre cele mai renumite 100 de marci din lume, conform Reputation Institute, este in prezent a noua companie la nivel mondial in ceea ce priveste Responsabilitatea Corporativa in clasamentul Global CR RepTrak din 2019, ocupand primul loc in sectorul Food & Drink.

Lavazza a inventat conceptul de blending – sau, cu alte cuvinte, arta combinarii diferitelor tipuri de cafea din diferite zone geografice – in primii sai ani si continua sa fie o trasatura distincta a majoritatii produselor sale. Compania are peste 30 de ani de experienta in productia si vanzarea de sisteme si produse de cafea portionata. Lavazza a fost prima companie italiana care a oferit aparate de cafea cu capsule. Acum, Lavazza este prezenta in toate segmentele de business: cafea pentru acasa, segmentul away-from home si segmentul serviciilor de cafea pentru medii profesionale, concentrandu-si atentia catre inovarea sistemelor si tehnologiilor de consum.

Lavazza si-a consolidat pozitia in piata si prin incheierea unor parteneriate valoroase, in perfecta armonie cu strategia de brand. Astfel Lavazza este partenerul Turneelor de Tenis de Mare Slem din lume, dar si partenerul unor evenimente artistice si culturale, colaborand cu muzee precum Guggenheim din New York, The Hermitage State Museum din St. Petersburg.

Companiile care fac parte din Grupul Lavazza includ Carte Noire Franța si ESP (achizitionata in 2016 si respectiv in 2017), Merrild Danemarca (2015), Kicking Horse Coffee din America de Nord (2017), Nims din Italia (2017) si Blue Pod Coffee Co din Australia (2018). La finalul lui 2018, ulterior unei achizitii, divizia Lavazza Professional a fost creata, incluzand Office Coffee Sector (OCS) si sistemele de vending Flavia si Klix.

Facebook Comments

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.