Povesti reale in sapte portrete publicate pe Instagram, #ChangeforBetter
De Ziua Femeii, pe canalul de Instagram al Lavazza a fost lansat un reportaj international, Change for Better, in care artistul Saddo a pictat portretele a sapte femei care contribuie la construirea unui viitor mai bun. Inspiratia lui vine din curajul si implicarea lor in proiecte de dezvoltare durabila, promovate de Fundatia Lavazza.
Sapte povesti distincte despre emanciparea femeilor, fiecare capabila sa inspire femeile din intreaga lume sa continue lupta pentru independenta si egalitate de gen, prin intermediul limbajului universal al artei. Ambrosía din Republica Dominicana, Carmen din Columbia, DoñaRina din Honduras, Isabel din Guatemala, Nadia din Peru, Pinki din India si Sheila din Uganda nu numai ca si-au schimbat propriile vieti, dar au si demonstrat, in comunitatile lor, importanta abilitarii femeilor in contextul dezvoltarii durabile.
Lumea cultivarii cafelei, in care au crescut cele sapte protagoniste, este formata din 12,5 milioane de producatori sub forma afacerilor familiale. Contributia adusa de femei este adesea subevaluata sau ignorata, in ciuda faptului ca femeile joaca un rol major in mentinerea comunitatii unite si in gestionarea resurselor naturale: pana la 70% din munca necesara pentru recoltarea boabelor este realizata de femei, dar doar 20% dintre ele detin terenul pe care muncesc.
„Lavazza crede cu tarie in promovarea egalitatii de sanse ca factor de schimbare menit sa accelereze tranzitia catre o dezvoltare durabila si o crestere economica responsabila, in intreaga lume si nu numai in tarile producatoare de cafea. In acest sens, Obiectivul 5 – Egalitatea de gen este unul dintre cele patru obiective prioritare de dezvoltare durabila ale Grupului Lavazza si un pilon pentru oamenii companiei si operatiunile afacerii. De aceea, promovarea drepturilor femeilor este esentiala pentru multe dintre proiectele de dezvoltare ale Fundatiei noastre”, a declarat Mario Cerutti, Seful relatiilor institutionale al Grupului Lavazza si Responsabilul cu Sustenabilitatea
Fundatia Lavazza, infiintata in 2004, gestioneaza in prezent 24 de proiecte in 18 tari, de pe urma carora beneficiaza peste 97.000 de persoane. Abilitarea femeilor este vizata prin obiective interdisciplinare: de la promovarea practicilor agricole sustenabile pana la lupta impotriva schimbarilor climatice. La acestea, se adauga proiecte de formare profesionala si de afaceri, scheme de formare menite sa incurajeze increderea in sine, care este adesea primul pas catre independenta.
Incepand cu 8 martie si pana la inceputul lunii aprilie, Change for Better va fi online pe canalul oficial Lavazza, de pe Instagram, comunicand cele sapte povesti, atat in imagini, cat si audio.
Portretele au fost pictate manual de catre Saddo, artistul nascut in Romania, folosind acrilice pe hartie, cu scopul de a evidentia frumusetea si puterea fiecarei personalitati. Rama din jurul portretului a fost folosita pentru a sugera povestile lor, folosind detalii expresive si simboluri, precum elementele din flora si fauna locala sau arta decorativa a tarii de origine a subiectului, dar si indicii din icoanele ortodoxe sau elemente populare. Avand sediul in Bucuresti, Saddo picteaza ilustratii, lucrari pe panza si picturi murale imense din intreaga lume. A participat la numeroase expozitii colective internationale si a sustinut trei expozitii personale in Viana do Castelo (Portugalia), Berlin (Germania) si Bucuresti (Romania).
Lavazza crede in ideea de „arta pozitiva si durabila” sau, altfel spus, arta responsabila, care poate inspira si sensibiliza oamenii. Este un concept de arta care, prin cunoastere si mindfulness, promoveaza o schimbare pozitiva, asa cum este exprimat si in numele reportajului, „Change for Better”.
Dintre cele sapte povesti, trei se remarca in mod special, de pe trei continente diferite:
– Pinki este o tanara din India care a trebuit sa abandoneze scoala de mica, pentru a lucra, sa-si ajute financiar familia. Si chiar si cand fratii ei s-au impotrivit, ea nu a ezitat cand a avut sansa de a se inscrie la un curs de formare, organizat in Kolkata, de catre Lavazza impreuna cu Salvati Copiii, partenerul companiei de peste douazeci de ani. Drept urmare, ea si alti 45 de tineri din medii dificile sunt acum calificati profesional pentru a lucra ca barista. Acest lucru a fost realizat prin proiectul „A Cup of Learning”, un program international de formare organizat de Grupul Lavazza, in cadrul caruia expertii companiei si-au oferit cunostintele, timpul si energia pentru a pregati tinerii, in cazul de fata, intr-una dintre cele mai defavorizate zone ale lumii.
Pinki a participat la prima editie a proiectului „A cup of learning”, organizat in India in 2017. Proiectul a fost ulterior extins pe tot globul, cu numeroase cursuri de formare in beneficiul a peste 120 de persoane din alte opt tari: Italia, Brazilia, Republica Dominicana, Haiti, Cuba, Ecuador, Albania si Regatul Unit.
– Dupa aproape 10 ani ca director national al Sawa World, Sheila a devenit nu numai o experta in a ajuta tinerii din tara sa de origine, Uganda, ci si o inspiratie pentru multe tinere ugandeze. Numai in 2020, proiectul Ujana Coffee, promovat de Fundatia Lavazza, a incurajat antreprenoriatul in randul a peste 300 de tineri, ajutandu-i sa isi transforme ideile de afaceri pentru productia locala de cafea in 300 de microintreprinderi si sa le promoveze pe canale digitale, drept inspiratie pentru peste 4.000 de tineri, permitandu-le astfel sa isi ajute financiar familiile, puternic afectate de impactul crizei medicale Covid-19. Sheila a provocat schimbari semnificative in Uganda rurala, dovedind importanta instruirii si a tehnologiei.
– Isabel din San Lucas, Guatemala, are 55 de ani si este una dintre cele mai mature femei din comunitatea mayasa Poqomchi, care astazi este alcatuita in cea mai mare parte din femei, dupa 36 de ani de razboi civil si epurare etnica, care a decimat populatia si a saracit zona. Proiectul „Coffee to be Reborn„, care ofera instruire in bune practici agricole, promovat de Fundatia Lavazza cu ONG-ul Verdad y Vida, a creat din 2016 conditiile pentru ca un grup de femei curajoase si capabile sa-si relanseze afacerile familiale de cultivare a cafelei. Astazi, 140 de femei ca Isabel nu numai ca au inceput din nou sa produca cafea de inalta calitate, dar au facut si pasi mari in promovarea colectiva, imbunatatindu-si propriile vieti, dar si pe cele ale oamenilor din comunitate.
***
Angajamentul asumat de Lavazza pentru sustenabilitate
Calea catre sustenabilitate aleasa de Grupul Lavazza are la baza o strategie inspirata din sentimentul profund de responsabilitate pe care compania il simte de peste 120 ani, fata de comunitatile in care isi desfasoara activitatile, si in mod special, fata de cultivatorii de cafea, angajati si consumatori. Bazat pe principiile Agendei 2030 sustinute de Lavazza din 2017, aceasta strategie identifica cei patru piloni prioritari de durabilitate pe care trebuie sa ne concentram in anii urmatori: Obiectivul 5 – Egalitatea de gen, Obiectivul 8 – Cresterea economica, Obiectivul 12 – Consum si productie durabile si Obiectivul 13 – Schimbarile climatice.
Aceste patru Obiective de Dezvoltare Durabila au fost alese pentru a promova un echilibru intre obiectivele sociale (8 si 5) si cele de mediu (12 si 13), precum si pentru a reprezenta cele patru principii de baza ale Manifestului Sustenabilitatii, declaratia care stabileste strategia Grupului in acest domeniu. Toate sunt reunite sub propriul „Obiectiv Zero” al Grupului, conceput de Lavazza pentru a promova mesajul celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabila in toate relatiile de afaceri ale companiei. Din 2016, in cadrul Obiectivului Zero, Compania a dezvoltat un program de activitati pentru a intari sentimentul de responsabilitate in jurul Obiectivelor si astfel a pus in miscare motorul schimbarii. Raportul de sustenabilitate 2019 este structurat in jurul celor patru obiective prioritare si al Obiectivului Zero, cu un capitol dedicat fiecaruia dintre ele, plus un capitol care analizeaza mai detaliat activitatea Fundatiei Lavazza.
Fundatia Lavazza
Compania a infiintat Fundatia non-profit Giuseppe e Pericle Lavazza Onlus in 2004 pentru a coordona si implementa proiecte de durabilitate. In prezent, sustine si finanteaza, atat in mod independent, cat si in colaborare cu organizatii publice si private, 24 de proiecte in 17 tari de pe trei continente in beneficiul a peste 97.000 de cultivatori de cafea. Principalele obiective ale proiectelor sprijinite de Fundatia Lavazza sunt imbunatatirea randamentului si calitatii productiei de cafea si, in acelasi timp, incurajarea unui spirit intreprinzator in randul producatorilor, dar si imbunatatirea conditiilor lor de viata. Abordarea Fundatiei este de a sprijini autonomia comunitatilor locale, creand mediul pentru femei de a lucra avantajos si de a implica noile generatii, prin schimbul de bune practici agricole si prin introducerea de instrumente tehnologice pentru combaterea efectelor schimbarilor climatice. Activitatile sale incurajeaza, de asemenea, diversificarea culturilor pentru a inversa saracirea solului si reimpadurirea, un proces indispensabil pentru restabilirea sanatatii ecosistemului. Implementarea tuturor acestor activitati este atribuita actorilor locali, ceea ce sporeste angajamentul comunitatilor agricole si creeaza relatii de incredere intre diferitele parti implicate.