Grupul italian Lavazza, unul dintre cei mai importanti producatori de cafea din lume, a raportat, anul trecut, venituri totale de 2,085 miliarde de euro, intr-un context economic si social dificil, in care pietele globale au fost grav afectate de COVID-19. Totodata, Lavazza a inregistrat un cash operational de 125 milioane de euro, similar cu rezultatele obtinute in 2019, dar si o crestere semnificativa in sectorul retail pe principalele sale piete.
Odata cu prezentarea rezultatelor financiare inregistrate in 2020, grupul italian si-a anuntat principalele obiective din cadrul „Roadmap to Zero”, planul sau ambitios prin care urmareste neutralizarea amprentei de carbon (amprenta de CO2) generata de procesele sale de productie, pana la sfarsitul anului 2030. Un prim pas care sa sprijine acest obiectiv a fost deja facut, fiind vorba despre o investitie in valoare de aproximativ 50 de milioane de euro, alocata perioadei 2020-2021.
„Roadmap to Zero”, cel mai ambitios plan al grupului pentru acest deceniu
„Modul nostru de a aborda aceasta perioada complicata se bazeaza pe trei prioritati: sanatatea si siguranta oamenilor, continuitatea business-ului si dezvoltarea afacerii. In 2020 am obtinut rezultate bune, in ciuda perioadei dificile, si am urmarit dezvoltarea proiectelor, alegand sa privim catre viitor, investind si concentrandu-ne pe elemente de inovatie si sustenabilitate, care au devenit tot mai importante in strategia grupului”, a declarat Antonio Baravalle, CEO al Grupului Lavazza.
Lavazza este hotarata sa continue sa integreze criteriile de mediu, cele sociale si de guvernanta in operatiunile sale de afaceri prin implementarea unei strategii de sustenabilitate, axata pe neutralitatea emisiilor de CO2 si pe economia circulara, in conformitate cu Agenda ONU 2030, semnata in 2017.
„Roadmap to Zero”, proaspatul plan anuntat de Lavazza, are in vedere neutralizarea amprentei de carbon a grupului pana la sfarsitul anului 2030, printr-o abordare axata pe trei piloni: monitorizarea si masurarea emisiilor de dioxid de carbon, procese continue pentru imbunatatirea eficientei si reducerea impactului lor, precum si compensarea emisiilor reziduale care nu pot fi reduse.
Planul a permis grupului sa parcurga deja o etapa importanta, la sfarsitul anului trecut, si anume: sa inregistreze impact zero din emisiile directe de CO2 generate de activitatile companiei (printre care facilitatile de productie, birouri, magazine emblematice, vehicule corporative), precum si din emisiile indirecte de CO2 generate de cumpararea si consumul de energie electrica, caldura si abur. Pana la sfarsitul acestui deceniu, emisiile indirecte vor fi compensate pe intreg lantul de aprovizionare, atat in procesul de productie, cat si la nivelul rezultatului final, de la cafeaua verde, la ambalare, logistica si eliminarea reziduurilor.
Ambalaje reutilizabile, reciclabile sau compostabile, pana la finalul lui 2025
Unul dintre obiectivele cheie propuse pentru 2030 va fi atins cu ajutorul „Roadmap to Sustainable Packaging„, un plan strategic prin care, pana la sfarsitul anului 2025, Lavazza vrea sa foloseasca in portofoliul sau doar ambalaje reutilizabile, reciclabile sau compostabile. Sustenabilitatea ramane unul dintre pilonii proceselor de inovare, dezvoltate de Unitatea de Cercetare si Dezvoltare a Grupului, si se bazeaza pe conceptul Sustainable by Design, precum si pe principiile economiei circulare.
Un grup global are o responsabilitate nu numai fata de mediu, ci si fata de comunitatile in care si cu care opereaza. Tocmai de aceea, anul trecut, Lavazza a directionat 10 milioane de euro catre proiecte de sprijinire a asistentei medicale, educatiei si grupurilor vulnerabile din regiunea Piemont, din Italia. De asemenea, alte 2,5 milioane de euro au fost alocate pentru a sprijini comunitatile locale din Italia si din strainatate. Continuitatea activitatii a fost asigurata si in aceasta perioada de pandemie, in care principala preocupare a fost siguranta angajatilor, ale caror eforturi au fost recompensate, in 2020, cu bonusuri platite si bazate pe obiective, in valoare totala de peste 4,5 milioane de euro.
In ceea ce priveste performanta business-ului, in 2020, Lavazza a raportat rezultate solide, in ciuda impactului COVID-19 si a masurilor restrictive introduse in diferite tari, care au afectat rezultatele operationale ale grupului.
„2020 a inceput foarte bine, dar izbucnirea pandemiei a schimbat totul. Suntem multumiti de rezultatele obtinute, in ciuda complexitatii perioadei: veniturile au scazut usor, generarea de numerar a fost asemanatoare cu cea din 2019, iar rezultatele financiare au fost pozitive. Cresterea business-ului a fost cu mult peste media pietei, atat in sectorul retail, cat si in principalele noastre zone geografice. Nu ne-am oprit niciodata operatiunile si am continuat sa investim, am luptat impotriva pandemiei prin donatii care sa sprijine comunitatile in care grupul isi desfasoara activitatea. Primele luni ale anului 2021, desi incurajatoare, s-au dovedit dificile, dar suntem increzatori ca avem stabilitatea si puterea de a face fata provocarilor si ca vom continua sa dezvoltam business-ul, pe baza unor resurse solide, a unei strategii coerente si a abilitatilor exceptionale ale angajatilor nostri”,a punctat Antonio Baravalle.
La 31 decembrie 2020, Lavazza a raportat venituri totale de 2,085 miliarde de euro, cu 5% mai putin decat veniturile inregistrate in 2019 (2,2 miliarde de euro). Profitul EBITDA al grupului a fost de 253 milioane de euro, in scadere cu 13% fata de profitul din 2019 (291 milioane de euro). Profitul net s-a ridicat la 73 milioane de euro, fata de cel de 127,4 milioane de euro, din 2019, ca urmare a contextului sanitar, cat si a deciziei grupului de a continua sa investeasca pentru a garanta siguranta angajatilor si a le oferi acestora bonusuri, dar si ca urmare a donatiilor pentru sprijinirea comunitatilor, a proiectelor de sustenabilitate, cercetarii, dezvoltarii si imbunatatirii sistemelor de informatii si a capacitatilor de productie.
Pozitia financiara neta a Lavazza este pozitiva, totalizand 102 milioane de euro (comparativ cu 82,1 milioane de euro, valoare atinsa la 31 decembrie 2019), cu un cash operational de 125 milioane de euro, similar cu cel obtinut in anul precedent, confirmand astfel stabilitatea financiara a grupului.
Totodata, Lavazza a raportat o majorare de 17,3% a veniturilor din sectorul de retail, cu o crestere mult peste media pietei, in tarile cheie si pe toate segmentele de cafea – cafea prajita & macinata, capsule, boabe. De altfel, cifrele confirma tendinta ascendenta pe segmentul boabe, cel mai dinamic din industrie, care a raportat o performanta de peste 30% ori cu 10 puncte procentuale mai mare decat piata de referinta (+20,1%). Luand in considerare cele 15 piete cheie, grupul Lavazza detine pozitia de lider pe segmentul boabe, cu o cota valorica a pietei in valoare de 15,1%.
Si la nivel geografic, grupul a raportat rate excelente de crestere a sectorului de retail in Germania (+35%), Statele Unite (+22%), Regatul Unit al Marii Britanii (+15%), Rusia (+30%) si Polonia (+10%), in timp ce pietele cheie ale grupului din Italia si Franta au crescut cu peste 7%.
Cresterea segmentului de retail a compensat partial scaderea semnificativa si inevitabila a vanzarilor Out Of Home (Food Service -40%, Office Coffee Service -30%), cauzata de inchiderea cafenelelor si a restaurantelor si reducerea consumului in birouri, ca urmare a lucrului la distanta. Scaderea din sectorul Out Of Home este rezultatul unui context imprevizibil, care nu a afectat, insa, strategiile de dezvoltare ale grupului.
In 2021, grupul Lavazza continua sa fie un angajator de top in Italia, datorita imbunatatirii continue orientate spre oameni si a promovarii excelentei in cadrul proceselor si strategiilor de gestionare a resurselor umane.